Czeski ekogroszek

Czarne złoto z CzechOd kilku lat niesłabnącym powodzeniem na polskim rynku paliwowym cieszy się węgiel z Czech. Sprowadzamy go rocznie ok. 1 mln ton netto. Nasi południowi sąsiedzi wyspecjalizowali się m.in. w produkcji taniego opału znanego u nas jako „czeski ekogroszek”. Powstaje on na bazie węgla brunatnego, który często bywa nazywany młodym węglem kamiennym. Ze względu na bliskość granicy jest on szczególnie popularny w województwach południowych i zachodnich, choć zdarza się, że handlują nim składy opałowe w Polsce centralnej. W pozostałej części kraju niezmiernie popularny jest natomiast węgiel rosyjski i ukraiński. Jeśli chodzi o polski rynek paliw stałych, nasi potentaci węglowi wprowadzili na rynek takie marki jak Retopal czy Pieklorz. Wciąż niezagospodarowanym segmentem rynku był dotychczas czeski ekogroszek. Sytuacja zaczyna się jednak powoli zmieniać. Polscy importerzy i czescy producenci zaczynają rozprowadzać węgiel pod własnymi markami. Jedną z nich jest ECOLATVEK z Czech.Zdecydowaliśmy się na wprowadzenie na rynek polski marki ECOLATVEK z bardzo prostej przyczyny – mówi Maciej Świerczyński z firmy Farus Energy, zajmującej się eksportem czeskiego węgla – W morzu różnych ofert ciężko odnaleźć dobry jakościowo czeski ekogroszek. Nasi odbiorcy często narzekali, że na polskim rynku obecna jest ogromna ilość produktów funkcjonujących pod zbiorczą nazwą „czeskiego ekogroszku”. Niestety, poza nazwą, nie miały one ze sobą wiele wspólnego. ECOLATVEK jest produktem wprowadzonym specjalnie dla odbiorców którym zależy na kupnie sprawdzonego opału za rozsądną cenę. – dodaje Świerczyński.ECOLATVEK jest wzbogaconym węglem z kopalni Most – Komořany z płn-zach części Republiki Czeskiej. Dodatkowo w Polsce można kupić węgiel z kopalni Ledvice. Oba miejsca są określane jako najlepsze źródło kalorycznego węgla u naszych południowych sąsiadów.W nadchodzącym sezonie grzewczym spodziewamy się wzmożonych ruchów marketingowych ze strony dużych dostawców paliw stałych – mówi Władysław Pielch, ekspert branży węglowej i analityk rynku. – Tendencja ta jest widoczna szczególnie w segmencie opału dostarczanego klientom indywidualnym. Ocenia się, że większość producentów postawi na kreowanie własnej marki węgla. Proces ten będzie przebiegał podobnie jak to miało miejsce w Niemczech i Francji. – dodaje. Węgiel nadal pozostaje głównym nośnikiem energii w naszym kraju. Same tylko gospodarstwa domowe zużyły w zeszłym roku prawie 12 mln ton węgla (w stosunku do 10 mln w roku 2010). Tak długo jak ta tendencja się utrzyma, również czeski ekogroszek będzie znajdował odbiorców w naszym kraju.www.europawegiel.com