Pomimo tego, że najczęściej można spotkać teksty opisujące zakup, wybór i montaż haka holowniczego do samochodu osobowego, to czasami przychodzi potrzeba jego późniejszego demontażu. Czy jest to tak samo proste, jak w przypadku montażu? Czy czekają nas z tego powodu jakieś formalności w urzędzie?
Zacząć należy od tego, że przyczyny demontażu haka holowniczego mogą być różne. Mogą się one wiązać z uszkodzeniem haka holowniczego i koniecznością jego wymiany na nowy, z chęcią demontażu zderzaka czy nawet z chęcią poprawienia estetyki pojazdu w przypadku, gdy zakupiliśmy samochód z hakiem holowniczym, a nie zamierzamy go w żaden sposób wykorzystywać. Warto mieć na uwadze fakt, że zamontowany hak holowniczy podwyższa masę pojazdu, jak również w wielu krajach Europy Zachodniej możemy otrzymać mandat, gdy będziemy poruszać się samochodem z zamontowaną kulą haka holowniczego – a bez przyczepy.
Demontaż haka holowniczego
Wbrew pozorom hak holowniczy jest tak samo łatwo zdemontować, jak go wcześniej założyć. Jedyną trudnością mogą być tutaj zardzewiałe śruby mocujące. Im hak dłużej pozostawał na samochodzie, tym większa szansa na to, że trzeba będzie użyć klucza udarowego lub po prostu większej ilości siły. Czynność demontażu haka holowniczego należy przeprowadzić w odwrotnej kolejności niż jego montaż
Jakieś dokumenty?
Zważywszy na to, że hak holowniczy wpisywany jest do dowodu rejestracyjnego pojazdu, to w przypadku jego demontażu należy odwiedzić Stację Kontroli Pojazdów i uzyskać zaświadczenie o demontażu haka. Na podstawie takiego zaświadczenia od diagnosty następuje wykreślenie adnotacji o haku z dowodu rejestracyjnego i karty pojazdu. Sama procedura w urzędzie nie powinna zająć nam więcej niż kilkanaście minut.
Podsumowując, jeżeli z jakiegoś powodu potrzebujemy zdemontować hak holowniczy, to dysponując podstawowym zestawem narzędzi, nie powinniśmy mieć żadnych problemów z demontażem. Jest to operacja stosunkowo prosta, ograniczająca się do odkręcania kilku śrub i odpięcia wiązki elektrycznej.