Wybranie porządnego rozrządu jest naprawdę trudnym zadaniem zwłaszcza dla tych osób, które nie mają zielonego pojęcia o motoryzacji. Niniejszy artykuł to doskonała propozycja dla tych kierowców, którzy chcą dowiedzieć się, czy postawić na rozrząd na pasku, czy rozrząd na łańcuchu. Poznając zalety i wady poszczególnych rozwiązań zdecydowanie łatwiej będzie dokonać udanego zakupu.
Trwałość ma znaczenie
Osoby, które planują kupić nowy rozrząd powinny zwrócić uwagę przede wszystkim na jego trwałość, która odgrywa bardzo ważną rolę. Pasek jak powszechnie wiadomo jest stale napięty nawet, gdy silnik nie pracuje. Dzięki niesamowitej elastyczności może być on rozciągnięty poprzez gwałtowne przyśpieszenie. Taki mechanizm działania rzutuje oczywiście na dość ograniczonej trwałości.
Na szczęście wymiana paska nie jest żadnym wyzwaniem. Pamiętać należy również i o tym, że w niektórych sytuacjach można zastosować nawet dwa paski, które bez żadnego większego problemu poradzą sobie z ogromnym momentem obrotowym. Łańcuch jest zdecydowanie bardziej trwały od paska, dzięki czemu może on znosić większe dawki momentu obrotowego. Łańcuch nie jest jednak elastyczny, dlatego też trzeba inwestować także w specjalne napinacze.
Porównanie kosztów
Dla większości kierowców najważniejszym parametrem jest oczywiście cena. Łańcuch co prawda może pochwalić się lepszą żywotnością, ale koszty jego wymiany albo naprawy są większe. Warto wspomnieć także i o tym, że pasek nie wymaga okresowych kontroli. Specjaliści zalecają, aby łańcuch rozrządu kontrolować co dwie wymiany oleju. Niestety nawet najlepsi fachowcy nie zawsze są w stanie wykryć jego usterki. Rozciągnięty łańcuch rozrządu może także wygenerować większe szkody. Mowa tutaj przede wszystkim o możliwości zniszczenia drogich kół zębatych, które zazwyczaj należy wymienić wraz z wałem korbowym.
Pasek wydaje się bardziej przyjazny dla kierowców, a dokładniej mówiąc dla ich kieszeni. Dobry pasek od renomowanego producenta zapewnia spokój na około 100 000 km. Łańcuch najlepiej sprawdzi się z kolei w dużych jednostkach napędowych, które przeznaczone są do pokonywania długich dystansów.