Zasadność szkolenia pracowników z zakresu obsługi klienta – czy warto inwestować?

Wielu właścicieli firm dosyć sceptycznie podchodzi do zagadnienia zorganizowania swoim pracownikom serii warsztatów i szkoleń na temat kontaktu z osobami zainteresowanymi zakupem produktu. Profesjonalna obsługa klienta wydaje im się kończyć na obowiązkowym uśmiechu i słowach „proszę, dziękuję, przepraszam”, co można nazwać co najmniej zlekceważeniem problemu, który jest istotny. 

Gdyby szkolenie z obsługi klienta nie przynosiło wymiernych rezultatów firmom, zagadnienie to nie byłoby tak popularne, organizowane przez wielu słynnych specjalistów od psychologii i marketingu. To jednak dosyć oczywisty argument, więc warto wniknąć nieco głębiej. Profesjonalna obsługa klienta niejednokrotnie zahacza bowiem o zagadnienia z zakresu psychologii i socjologii. Istnieje prosty przykład: w branży hotelarskiej funkcjonuje zasada, że każdemu klientowi zainteresowanemu noclegiem należy przedstawić dokładnie trzy oferty.

Dlaczego trzy?

By nie poczuł się zmieszany i przytłoczony ilością ofert, a także wybrał tę, którą właściciel chce, by wybrał – dzieje się tak głównie dlatego, że mając do wyboru trzy pokoje w rosnącej cenie, klient zazwyczaj wybiera ofertę środkową, co zapewnia mu komfort psychiczny, że zaoszczędził nieco pieniędzy, a przy tym wypocznie sobie w komfortowych warunkach w ramach pakietu, który jest droższy od najtańszego. Ten przykład robi bez wątpienia pewne wrażenie, bo jest zaskakująco złożony i skuteczny, a przy tym stanowi niuans, o którym wiele osób nie zdaje sobie sprawy. To tylko jedno z takich zagadnień – branży jest wiele, typów osobowości jest wiele.

Podsumowując krótko

Kurs sprzedaży zorganizowany swoim pracownikom jest jak najbardziej zasadną inwestycją. Nie chodzi wyłącznie o ewidentnie lepszą sprzedaż – profesjonalna obsługa klienta to lepsze narzędzie PR-owe od setek tysięcy złotych wydanych na reklamę w całej Polsce. Jeśli klient zostanie potraktowany źle, nigdy o tym nie zapomni i na zawsze zrazi się do marki. Godnie potraktowany klient natomiast z pewnością poleci usługi firmy swoim znajomym, znajomi swoim znajomym i tak dalej i to wszystko będzie się samo napędzać.

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

12 − six =